Skred, skredsøker, skredkurs – tar vi for lett på det?

Jeg vet at jeg innimellom har gjort det. Spesielt før. Spesielt da alt handlet om brattere, høyere og raskere. Spesielt da jeg lente meg 100% på andre og undervurderte verdien av egen kunnskap. Han som kjørte først visste jo. Men det hjelper lite når han som kjører først ligger begravet. Det var dette som skjedde med Gaute. Og heldigvis hadde Andreas som kom bak full kontroll på skredutstyret.

8 minutter lå Gaute under snøen. Og har du 8 minutter til overs idag anbefaler jeg deg å se denne filmen. Filmen om skiglede, skredfare, respekt for fjellet og kameratskap. En kjærlighetshistorie på liv og død. Dette er idag 6 år siden, og kanskje den gir et lite spark bak til å oppdatere de skredkunnskapene igjen. Kanskje et lite spark bak til å gå gjennom noen øvelsessøk og passe på at alle i følget kjenner til utstyret. Vi er fremdeles tidlig i sesongen og vi har fremdeles ingen å miste.

Her har jeg samlet noen skredtips fra Varsom (følg linkene i underoverskriftene) , men det beste er absolutt å kaste seg på et av sesongens kurs. Corona setter fremdeles noen føringer for disse kursene, men det å gå ut og øve med snøprofiler, kamerattesting og ellers skredøvelser er et godt steg i riktig retning. Om du kjenner en skredkyndig kan man jo alltids samle kohorten og friske opp kunnskapen sammen i påvente av plass på et av sesongens skredkurs 🙂

Den deiligste følelsen er å komme tilbake fra tur og vite at man ikke gikk på akkord med verken seg selv eller værgudene <3

1. Skaff deg kunnskap, erfaring og gode holdninger 

Tommelfingerregelen er 30 grader og brattere. Det utgjør ingen forskjell om du befinner deg i bratte vestlandfjell, eller rett ved siden av preparerte løyper i et alpinanlegg. Er det 30 grader eller brattere, og en viss høyde på henget, så kan skred løsne.

Det å planlegge turen utifra vær- og skredvarsel, sollys og terreng er en ting. Men det å ta vurderingene fortløpende og underveis er en helt annen. Her spiller erfaring og lokalkunnskap inn. Men når du først vet hva du skal se etter er ikke dette så komplisert heller.

Skredfarevurdering består av to ting.

1. Vurdering av snødekket (faretegn, stabilitetstester og snøprofiler)

2. Været akkurat nå. (vind, temperatur og nedbør)

Og husk! Det å følge andres spor gir ikke nødvendigvis grønt lys. Her har jeg gått på et par blemmer selv. Og etter jeg begynte med speedflying ble det bare enda tydeligere hvor falsk sikkerhet dette faktisk kan være.

Aldri stol blindt på andres spor – du vet aldri hvor kjøreren før deg tok veien.

Noe av det viktigste i et snøskredvarsel er skredproblemene. Skredproblemene gir deg gode tips til hva du bør se etter i skredterreng under ulike forhold og hvordan du kan unngå fare. Følg rådene!

Skaff deg kunnskap, erfaring og gode holdninger. Foto: Henrik Enevold

Skaff deg kunnskap, erfaring og gode holdninger. Foto: Henrik Enevold

2. Ha alltid med deg sender/mottager (S/M), søkestang og spade i skredterreng.

Jeg har ofte hørt samtaler i skimiljøet hvorvidt søker og annet skredutstyr egentlig har effekt. Hvor lav statistikken på livredning er. Og så videre. Jeg tror filmen til Gaute og Andreas snakker for seg selv her. Det er virkelig snakk om liv eller død. Aldri kjør uten utsyr i sekken, selv om det bare er i skogen ved siden av anlegget.

Søker, søkestang, spade og sekk. Helst også noe varmende klær, votter og sokker. Det fins mange typer skredutstyr – pass på at du vet hvordan du bruker det! Jeg passer også alltid på at søkeren aldri har lavere batterinivå enn 80%, er usikker på hvor grensen egentlig går her mtp kulde etc, men dette har jeg bare som en tommelfingerregel. Et tips jeg nettopp fikk er å gaffatape et sett nye batterier til stroppen eller spaden. Sjekk ellers rådene til Varsom i linken over.

Kamerattesten en hver tur bør starte med.

Ha alltid med deg sender/mottager (S/M), søkestang og spade i skredterreng. Selv på de korteste turene.

3. Les snøskredvarselet på varsom.no, og sjekk værmeldingen. 

Snøskredvarslene på varsom.no gjelder for store områder, og gir informasjon om den generelle skredfaresituasjonen i en varslingsregion.

Med regObs appen fra NVE i samarbeid med Statens Vegvesen, får du bratthetskart, kart over utløpssoner og mulighet til å lese både egne og andres observasjoner.

Hva sier værmeldingen om dagens tur? Hvordan kan vindøking utover dagen påvirke snøen? Kan solen påvirke snøen i nedkjøringen på en annen måte enn snøen var da man gikk opp? Når bør man ha snudd innen? Blir det væromslag? Hvor kaldt er det egentlig i høyden? Kan bluebird bli totalt whiteout? Det er mange spørsmål man bør stille når man leser været for dagens skikjøring.
Les snøskredvarselet på varsom.no, og sjekk værmeldingen. Væromslagene er ikke alltid like synlig som her.

4. Gjenkjenn snøskredterreng der du ferdes 

Det er verdt å merke seg at løsneområdet og utløsningspunktet for et snøskred ikke behøver å være samme sted. Snøskred kan fjernutløses.

Utløpssoner for snøskred er det området hvor snøskredet glir ut og stopper opp.

Terrengfeller er terrengformasjoner som både kan øke konsekvens av, og sannsynlighet for å bli tatt av snøskred.

Gjenkjenn snøskredterreng der du ferdes.

5. Unngå skade

Det første du gjør er å planlegge turen din godt. God planlegging er god risikohåndtering. Husk å lage reserveplaner.

Nummer 1: Alle må ha med skredutstyr. Nummer 2: Alle må kunne bruke utstyret, selv under de verst tenkelige forhold. Her snakker igjen filmen til Gaute og Andreas for seg selv.

Derfor må man øve med utstyret. Et skredkurs gir deg en fin introduksjon til hvordan utstyret skal brukes, og så er det opp til deg å øve videre helt til rutinene sitter i ryggmargen.

Da vi øvde på dette i Chamonix pleide vi å også øve på å være nedgravd (under sikre forhold), slik at testen på hvordan man bruker hele utstyret blir så autentisk som mulig. Man kan også grave ned sekker med søkere i rundt i et område for et overblikk med bredde.

Man kan vurdere utstyr utover sekk, søker, spade og søkestang.
fjell jente lofoten
God tur! Ta vare på hverandre!
– Ina

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *